Před dvěma lety se moje tchýně nechala přemluvit jakýmsi "dílerem" k uzavření smlouvy u T-Mobile. "Díler" byl moc spokojen, přičetl si svou provizi. Méně spokojená byla tchýně. Přestože to tak podle "dílerových" slov nemělo být, měla najednou úplně jiné číslo a z podivného důvodu nebylo možné přehrát její kontakty ze staré simkarty na novou. Naštěstí pro T-Mobile není tchýně náročným zákazníkem. Stačí jí, že může psát sms, telefonovat a platit pomocí GSMBankingu. Narozdíl od nás s manželem jí ani nepřišlo divné, že se někomu upsala na dva roky, je tedy jistým zdrojem peněz, ale netěží z toho žádné výhody jako třeba slevu na nový telefon.
Navrhli jsme jí změnu operátora. Měla jen jednu podmínku, chtěla si ponechat své telefonní číslo. A tak jsme chvilku čekali, až to bude možné. V listopadu 2006 měla vypršet "hitová" smlouva. "Díler" se znovu ozval. Přinesl dodatek ke smlouvě, v podstatě již vyplněný, chyběl jen podpis zákazníka. Trošku si zavyhrožoval tím, co se stane, když tchýně nepodepíše. Spadne do drahého tarifu, kde bude psát a volat za téměř astronomické sumy, a pak spadne do Twistu a předplacené karty jsou vždycky ty nejdražší. Bohužel jsme mu s manželem tentokrát provizi nedopřáli.
Přesvědčit tchýni, že třeba právě u Vodafonu (jako my) se bude mít lépe, nebylo obtížné. Stačilo projet její a naše faktury, kdy naše byly téměř vždy nižší a to i v případech, kdy jsme si volali ze zahraničí. Tchýně se rozhodla, chce ukončit volání u T-Mobile. A tak jsme s manželem sedli ke kalkulačce a vypočítali jí nejvhodnější tarif. Sepsali jsme ještě pár našich postřehů, jako třeba že si můžeme dovolit slevněný telefon, nemáme žádnou smlouvu a "ve vzduchu nám 2 roky nevisí" žádná jistina nebo záloha, aby tchýně věděla, do čeho jde. Tchýně byla nadšená!
Pustili jsme se do práce. Na webu Vodafonu požádali o číslo objednávky o přenos telefonního čísla. Hned druhý pracovní den s tímhle číslem tchýně běžela k T-Mobile. Neochotně s ní sepsali výpověd smlouvy a řekli, že se ozvou. S manželem zašla tchýně ještě k Vodafonu a vybrala si nový telefon. Závratnou rychlostí se ozval Vodafone. Tchýně dostala novou simkartu, která bude ve vybraný den aktivována, krabičku plnou červených letáčků a samozřejmě "falešného soba" ve formě volných sms, které si s námi bude moci po Novém roce vyměňovat. Zcela nový přístup k zákazníkovi tchýni ochromil. Najednou měla pocit, že o ni opravdu někdo stojí! Jenže o ni stojí asi i T-Mobile.
Ze slibu "my se ozveme" se nic nevyklubalo. Vodafone upozorňoval, že přenos čísla musí být uskutečněn v dané lhůtě a že už zbývá jenom 5 dní, 3 dny … Volání do T-Mobilu nic nepřineslo. "Vaši žádost ověřujeme." Tak se tchýně do T-Mobilu vydala osobně. "Žádná žádost o přenos čísla tady není." Podivné. Tchýně neustoupila, a tak se na její žádost operátorka v zákaznickém centru podívala znovu. "Vaši žádost nemůžeme přijmout, protože jste včas nevypověděla smlouvu. To jste měla udělat měsíc předem." Zajímavá odpověď. Na otázku, proč tedy před skoro dvěma týdny bylo možné s tchýní sepsat výpověď z důvodu přenosu tel. čísla, slečna odpověď neznala. Mezitím tchýně opravdu spadla do drahého tarifu a pomalu se jí začaly protáčet panenky, když si představila novou fakturu. Původně počítala s tím, že v drahém tarifu setrvá tak pět dní a přeběhne pryč. Najednou už to bylo pět dní a nebyla cesta ven.
Tchýně se v T-Mobilu rozčílila. Jako nespokojený zákazník danou paní, která neuměla problém řešit, "seřvala". Já sedla k internetu a hledala pravidla přenosu telefonních čísel. Zvládla jsem nastudovat Opatření obecné povahy vydané telekomunikačním úřadem i podmínky T-Mobilu. Překvapilo mne, že jsem v podmínkách T-Mobilu našla věci, které podle mého "netelekomunikačního" názoru odporovaly onomu opatření ČTÚ. Než jsme je stačili zkoumat podrobně, přinesla tchýnina reakce v prodejně T-Mobilu své plody. Večer jí volala operátorka T-Mobilu, že její žádost byla tedy schválena a že si s novým operátorem má domluvit datum přenesení čísla. Všichni jsme jásali! Stanovili jsme datum na 5.12. Tchýně si ještě jednou nastudovala všechny podklady o Vodafonu, my s manželem jsme trénovali prstíky na psaní sms z webu. S příchodem Mikuláše jsme volali tchýni, jak se cítí jako zákazník operátora, kterého si vybrala. Odpovědí nám byla smutná poznámka, že Vodafone nefunguje a jeho technik teď zjišťuje proč. Doporučili jsme jí okamžitě volat na T-Mobile. Jestliže je jeho simkarta aktivní, i když už být nemá, není to nejspíš chyba Vodafonu. S malým pocitem viny za svůj poslední "výstup" u T-Mobilu tchýně řekla, že vydrží do rána. Možná si jenom spletla datum a vše se mělo změnit 6.12. Ale ani 6. nebyla simkarta Vodafonu aktivní. Došlo tedy na oslovení T-Mobilu. Operátorka (jistě s úsměvem na rtech) tchýni sdělila, že je stále zákaznicí T-Mobilu. Její číslo k jinému operátorovi přenést nelze, protože propadla platnost objednávky, na základě které bylo o přenos žádáno. Jednoduše řečeno: "prostě jste si to měla vyřídit včas". A jestli pořád snad chce tchýně odejít, musí podstoupit vše znovu, znovu objednat přenos čísla u Vodafonu, znovu přijít sepsat výpověď smlouvy a znovu čekat.
A tak teď tchýně čeká. Rozhodně si ale nemůže stěžovat na to, že by ji operátor podvedl nebo v reklamě neříkal úplnou pravdu. Opravdu si (ne)užívá "nekončící volání"!